Slaap heerlijk diep met deze slaapmeditatie

Diep slapen. Dat is niet aan iedereen gegeven! In onze maatschappij is slaap een gegeerd goed. We ervaren als maatschappij veel spanning en stress en dat is vaak ten koste van onze nachtrust. Daarom hebben we het idee dat hoe meer we slapen hoe beter dat voor ons is.

Maar de yogi's hadden een heel andere kijk op slaap. Voor yogi's gaat het niet zozeer over het aantal uren dat je slaapt maar veel eerder de kwaliteit van je slaap. Onze slaap gaat in een aantal fases van in slaap vallen, tot een lichte slaap staat, tot de droomstaat en tot een diepe droomloze staat. Volgens de yogi's kosten de eerste drie stadia ons behoorlijk wat energie. Enkel de diepe, droomloze slaap is een echte herstellende slaapfase. Daarom waren de yogi's van mening dat als de drie onnodige (en uitputtende) slaapfasen worden verminderd je veel minder tijd in bed nodig zou hebben. Als je niet langzaam en stabiel ademt, zoals in de droomstadia, kan slaap je zenuwstelsel zelfs afbreken. Daarom is het dus cruciaal om in kwalitatieve nachtrust te hebben. Vanuit yoga-perspectief kan vijf en een half uur dan voldoende zijn in plaats van de acht of tien uur waarvan we denken dat ze vaak nodig zijn. Yogi Bahjan zei dat een echte yogi op commando in een diepe herstellende slaap moet kunnen vallen. De slaap die hij bedoelt is de diepe, droomloze staat waarbij je adem lang, diep en regelmatig is. Die staat van slaap oefenen we tijdens de savasana aan het einde van de les of tijdens een yoga nidra les.

Maar wat kan je nog doen om je slaap te verdiepen?

Yogi Bahjan gaf deze voorschriften voor een goede slaap: – Zorg ervoor dat je tijdens de dag hebt gezweet en gelachen! – Vermijd een zware maaltijd vlak voor het slapen gaan.

– Poets je tanden

– Borstel je haren naar beneden en, als het lang is, vlecht het zodat het de hele nacht netjes en opgeruimd blijft – Drink een glas water (uitdroging kan de slapende geest verstoren

– Was je voeten in koud water om je zenuwstelsel klaar te maken voor ontspanning

– Doe een paar kundalini yoga oefeningen die je in ontspanning brengen. – Mediteer voor het slapen gaan. Zelf heb ik heel wat last gehad om goed in slapen te kunnen vallen. Wat mij in dat proces heel erg heeft geholpen is de meditatie Shabad Kriya for Deep Sleep. Deze meditatie werd door Yogi Bahjan uitgeschreven voor mensen die slaap problemen hadden of moeite hadden met inslapen. Het is een hele simpele meditatie maar heel krachtig. Van deze meditatie wordt gezegd dat als je deze regelmatig beoefend je er dieper van gaat slapen en dat je dieper en meer ontspannen is. Ook werkt het in op het herstel van je zenuwen. Doordat je werkt met het inhouden van je ademhaling kom je in een staat van diepe ontspanning. Die ontspanning begeleid je naar een diepe slaap. Voor mij is deze meditatie een life changer geweest en daarom deel ik hem graag met jou!